Nyáron többet sportolunk! Kedvenc mozgásformánk a biciklizés
Nyáron sokkal könnyebben szánjuk rá magunkat a testmozgásra és a hétköznapok is aktívabban telnek – derült ki a Kométa Mindennapok felmérésből*. A magyarok kedvenc nyári mozgásformája a biciklizés, de a kirándulás és a kertészkedés is népszerű. Tízből hatan kizárólag társaságban szeretnek sportolni, ráadásul a magyarok kétharmada szerint az edzésekben mindig a vége a legjobb.
Bár a friss felmérés szerint 5-ből 4 felnőtt úgy emlékszik, hogy gyermekkorában sokat mozgott együtt a szüleivel, ehhez képest az Eurobarometer adatai szerint a magyarok fele egyáltalán nem sportol, csupán egyharmaduk végez rendszeresen intenzív testmozgást. Ráadásul mindössze 11 százalékuk leli örömét benne.
Aktív hétköznapok
Árnyaltabb azonban a kép, ha nem ragaszkodunk szigorúan a sport kategóriához. Az aktív életmód ugyanis messze túlmutat az edzőtermek és a focipályák világán. Ezt támasztja alá a Kométa Mindennapok felmérése is. A reprezentatív vizsgálat szerint kedvenc szabadidős elfoglaltságunk a biciklizés (65%), a kirándulás, túrázás (61%), valamint a kertészkedés (59%), de intenzívvé teheti a mindennapjainkat a kutyasétáltatás (22%), a kisgyermek utáni rohangálás (21%), vagy éppen a babakocsi rendszeres tologatása (9%) is.
Mozgalmas nyár
A felmérés arra is rámutat, hogy nyáron többet mozgunk. A magyarok kétharmada ugyanis ebben az évszakban sokkal könnyebben szánja rá magát a sportolásra. Persze többségük (61%) akkor sem szereti a magányos testmozgást, viszont társaságban, családdal, barátokkal már más a helyzet. Úgy tűnik, nincs jobb aktív családi program a kerékpározásnál: a válaszadók kétharmadának a biciklizés a kedvenc nyári mozgásformája.
A felmérésben résztvevők fele állítja, hogy a gyerekek miatt sokkal többet mozog az évnek ebben az időszakában, a családi nyaralást pedig 55,6 százalék tölti aktívan: előkerülnek a pingpongütők, tollasütők, standröplabdák és napokig megy a családi bajnokság. Bár egyre több férfi vesz részt aktívan a gyereknevelésben, a babakocsi tologatása mégis jórészt a nőkre marad (77%) és a játszótéren is inkább az anyukák futkosnak a gyerekek után (67,5%).
Ezért sportolunk
Megdöbbentő tény, hogy az Eurobarometer kutatása szerint a magyarok mindössze 11 százaléka leli örömét az edzésekben. A Kométa Mindennapok felmérés ezért azt is igyekezett körbejárni, mégis mi lehet a motiváció a mozgásra. A megkérdezettek 46 százaléka állítja, hogy azért sportol, mert szeretne jó formában lenni a bikiniszezonra – és ez nem kizárólag a hölgyekre igaz. Ez a hozzáállás főként az egyedülállókra és a gyermek nélküli párokra jellemző. A kisgyerekesek már inkább a jövőjükre gondolnak: 59 százalékuk állítja, nem igazán szereti a fárasztó edzéseket, de tudja, hogy ha sokáig akar élni, akkor muszáj rendszeresen mozognia. Ezzel tisztában vannak azok is (55%), akik mindezek ellenére nagyon ritkán tudják rászánni magukat az izzasztó edzésekre. Az aktívan sportolók fele állítja, hogy a sport az „én-idő”, futás, úszás, bicikli közben jó egyedül lenni kicsit. Háromból ketten azonban a sportban a végét szeretik a legjobban, jó érzéssel tölti el őket, hogy megcsinálták. Különösen igaz ez a magyar hölgyekre.
Dina Marci, a Kometa Cycling Team magyar versenyzőjének jótanácsai:
Találd meg a neked valót!
A legizgalmasabb és egyben legfontosabb feladat a megfelelő kerékpár kiválasztása. Ez függ a testalkatodtól és attól is, hogy elsősorban mire használod majd (városban tekersz vele, túrázol a hegyekben, vagy országúton gurulsz inkább). Mindenképpen próbáld ki, ellenőrizd le, mennyire kényelmes. Ha nem vagy biztos a döntésedben, kérd ki szakember tanácsát!
Mit vegyél fel?
Mindig viselj sisakot! Életet menthet. Ez a lehető legfontosabb kellék, minden más másodlagos.
Kerékpározáshoz lehetőség szerint válassz az időjárásnak megfelelő kerékpáros öltözetet. Ha kerékpáros nadrágot viselsz, soha ne vegyél alá alsónadrágot, mert ez bőrirritációt és kellemetlenséget okozhat.
Amit ne felejts otthon!
Szerszámok, pótbelső, innivaló. Ezek nélkül ne indulj el, segítségükkel sok bosszúságtól megkímélheted magad.
*A reprezentatív felmérés 1008 résztvevő megkérdezésével készült az internetet használó magyar lakosság körében 2019 augusztusában. A Kométa Mindennapok felméréssorozat 2019 tavaszán indult, és az életünk olyan különböző területeit igyekszik feltérképezni, mint a táplálkozás, a testmozgás, a családi élet, a mindennapok és ünnepek.
A Kométa Magyarország egyik legnagyobb húsfeldolgozó vállalata. A cég Magyarország valamennyi vezető kereskedelmi láncának partnere és több mint 700 foglalkoztatottjával Kaposvár és Somogy megye egyik legnagyobb munkaadója. Az olasz családi tulajdonban álló vállalat beruházásainak összértéke az elmúlt 10 évben meghaladta a 8 milliárd forintot, 2018-ban 42 milliárd forint forgalmat ért el. Termékeit főként a hazai piacon értékesíti, de a világ több mint 40 országába is exportál. Kiemelt figyelmet fordít a korszerű táplálkozás elősegítésére. A Kométa termékei hozzáadott glutamát mentesek, szójamentesek, gluténmentesek és a termék típusától függően laktóz-, és tejfehérje mentesek és magas hústartalommal rendelkeznek. 2018 áprilisa óta termékei közel 70%-ának sótartalmát 25%-kal csökkentette.